Vores digitale behandlingsforløb hjælper klienter på tværs af geografi, behov og livsstil. Særligt væsentligt er det, at forløbene gør vores landsdækkende tilbud endnu bredere. Selv med fysiske afdelinger fordelt i hele landet, vil den geografiske placering alligevel være en udfordring for nogen. De har særligt gavn af et digitalt forløb, fordi alternativet til et digitalt forløb for mange er intet forløb.
De fleste klienter hos Dialog mod Vold er allerede bekendt med digitale møder – med banken, lægen eller arbejdspladsen – fra tiden hvor Coronapandemien tvang danskerne hjem foran computerskærmen. Alligevel er der nogle ting, man skal være opmærksom på ved digitale forløb – både som klient og behandler. Det har vores psykolog, Kia svaret på i et interview om digital behandling:
Forbereder I jer anderledes til digitale samtaler end fysiske samtaler?
Ja, det gør vi. Vi bruger vores sanser anderledes foran en skærm, så det kræver, at både behandler og klient er villig til at lægge ekstra kræfter i. Når vi har en skærm imellem os, er det vigtigt at snakke om at snakke sammen. Det lyder som dobbeltkonfekt, men når klienter møder os i vores fysiske afdelinger, spørger vi f.eks. altid, om de vil have vand eller kaffe med ind, om de vil have en notesblok klar, og der står altid lommetørklæder på bordet. De samme rammer skal man forsøge at skabe ved digitale samtaler.
Når klienter møder op til fysiske samtaler, har de haft tid til at spore sig ind på samtalen – i bussen, bilen, på cyklen og i venteværelset. Ved digitale samtaler kan klienten f.eks. komme direkte fra et andet møde. I de tilfælde kan en indflyvning give mening, hvor vi i fællesskab lander i samtalen, inden vi går i gang. Man kan runde samtalen af på samme måde, f.eks. med et ritual, afhængig af klientens behov.
Hvordan håndterer I, at I ikke kan se klientens kropssprog?
Normalt kan vi se på kropssproget, når klienten viser tegn på ubehag. Typisk ændrer øjenkontakten sig, og kroppen udviser uro, når vi taler om noget sårbart. Det er en udfordring ved digitale samtaler. Vi kan ikke se hele kroppen, og øjenkontakten er ikke ægte. Hvis vi, på bedst mulig vis, skal se klienten i øjnene, skal vi kigge direkte ind i kameraet. Men hvis vi skal kunne aflæse klientens mimik, skal vi kigge på vedkommendes ansigt, som er på skærmen. Vi vil også spørge mere ind og bede klienten om at informere, hvis noget bliver svært at tale om, fordi det ikke er sikkert, at vi kan se det.
Tager det længere tid at opbygge kemi, tillid og åbenhed?
For nogen tager det længere tid, men for andre tager det faktisk kortere tid, fordi skærmen fungerer som et ekstra filter, bl.a. pga. den uægte øjenkontakt. Nogen klienter fortæller, at det er nemmere at se sig selv i øjnene, når man ikke skal bruge kræfter på at se behandleren i øjnene.
Er du interesseret i et digitalt forløb?
Du kan skrive dig op her.
Du kan også læse mere om tilbuddet her.