10 tips til at håndtere din vrede

I dag meldte statsministeren ud, at Danmark forbliver lukket ned indtil d. 13. april.

Det betyder, at der er mange, der oplever at være ekstra meget sammen med deres nære.

At vi er mere sammen med vores nære kan betyde mange gode ting, men det kan også betyde en optrapning af konfliktsituationer i nogle familier. Pres og bekymringer over arbejde, børnepasning og fremtiden er nærliggende for mange i disse dage.

Derfor deler vi i dag 10 tips til at håndtere din vrede i en konfliktsituation, hvis du oplever, at omstændighederne får dig til at udtrykke din vrede på en uhensigtmæssig måde.

1. Forlad situationen, når du bliver vred – “en gåtur om blokken”

2. Tag time-out’s

3. Tænk før du taler

4. Hold dig til “jeg”-udtalelser i stedet for “du”

5. Undgå at tale om ting, der ligger i fortiden

6. Tal sammen i “fredstid” og find løsninger

7. Undgå at bære nag

8. Brug humor til at give slip på spændinger

9. Sørg for at få motion

10. Øv dig i afslapningsøvelser, f.eks. vejrtrækningsøvelser
og mindfulness (se værktøjskassen)

Hvis du vil læse mere om vredeshåndtering, kan du gøre det her

 

Covid-19 og Dialog mod Vold

I Dialog mod Vold  følger vi de retningslinjer, som myndighederne har fremsat i relation til coronavirus/covid-19. Det betyder, at alle Dialog mod Volds afdelinger er lukket ned for fysisk fremmøde indtil d. 13. april. Vi holder langt størstedelen af vores samtaler med klienter over telefonen.

Dialog mod Volds hovednummer: 35 30 17 17 er stadig åbent for telefoniske henvendelser.

Vi håber, at I passer på jer selv og hinanden.

 

Læs om vores behandling

Hvad er vold? Læs mere her